Sistemul politic
Conform Constitutiei adoptate in 1991, Romania este o republica parlamentara. Drepturile democratice si libertatea sunt garantate prin Constitutie.
Romania este un stat cu sistem pluri-partid - sunt inregistrate in mod curent multe partide insa numai cele mai importante se bucura de o reprezentare in Parlament.
Presedintele
Presedintele Romaniei este ales prin vot direct, popular, pentru un maxim de 2 mandate a cate 5 ani fiecare. El reprezinta tara in relatiile externe si este comandantul fortelor armate. In conformitate cu legea constitutionala din 1991, presedintele nu poate face parte din nici un partid politic.
Presedintele actual al Romaniei este Dl. Traian Basescu (din 12 Decembrie 2004).Puterea Executiva
Presedintele numeste primul ministru care va conduce guvernul. In general, primul ministru este liderul partidului care detine majoritatea in parlament. Primul ministru este responsabil pentru alegerea cabinetului care va conduce toate operatiunile curente ale guvernului.
In prezent, primul ministru al Romaniei este Dl. Calin Popescu Tariceanu (din 29 Decembrie 2004).
Puterea Legislativa
Romania este o republica parlamentara cu doua camere - Senatul si Camera Deputatilor. Membrii ambelor camere ale parlamentului sunt alesi pentru un termen de 4 ani in conformitate cu un sistem modificat de reprezentare proportionala. Minoritatile etnice au si ele reprezentare in parlament.
Justitia
Curtea Suprema reprezinta cea mai inalta instanta in justitie. Membrii sai sunt numiti de catre presedinte la propunerile Consiliului Superior al Magistratilor. In fiecare dintre cele 40 judete si in Bucuresti exista o curte judeteana si mai multe curtii inferioare sau curti de prima instanta. Exista, de asemenea, 15 circuite de curti de apel, in care sunt audiate apelurile impotriva sentintelor pronuntate de instantele locale; Exista dreptul de a face apel la Curtea Suprema impotriva curtilor de apel. Romania are o Curte Constitutionala, insarcinata cu a mentine o balanta de putere intre organismele guvernamentale. Procurorul general este cea mai inalta instanta judiciara in Romania si este direct subordonat Parlamentului care il numeste pe un termen de 4 ani. Pedeapsa cu moartea a fost abrogata in Decembrie 1989 si este interzisa de Constitutia din 1991.
Sistem Judiciar
Curtea Suprema este autoritatea juridica cea mai inalta a Romaniei. Membrii sai sunt numiti de catre presedinte la propunerea Consiliului Suprem al Magistraturii. In fiecare din cele 40 de judete si in Bucuresti exista cate o judecatorie [curte] judeteana si mai multe judecatorii [curti] inferioare, denumite si instante inferioare [sau curti de prima instanta]. De asemenea in tara exista 15 curti de apel, in care sunt judecate apelurile facute impotriva deciziilor luate de curtile locale ordinare; exista de asemenea posibilitatea atacarii unei decizii in fata Curtii Supreme. Romania are de asemenea o Curte Constitutionala, insarcinata cu pastrarea echilibrului de putere in interiorul sistemului de guvernamant. Procurorul general este cel mai inalt reprezentant al sistemului judiciar in Romania si acesta raspunde in fata Adunarii Nationale, cea care il numeste pentru o perioada de patru ani. Pedeapsa cu moartea a fost abolita in Decembrie 1989 si este interzisa prin Constitutia din 1991.
Ziua Nationala
Ziua Nationala a Romaniei sau Ziua Unirii care se sarbatoreste pe 1 Decembrie este sarbatoarea nationala a Romaniei.
Aceasta a fost stabilita dupa Revolutia din 1989 si marcheaza unificarea din 1918 dintre Tara Romaneasca si Transilvania.
Tipuri de partide politice si functiile partidelor
Sistemul politic din Romania este alcatuit din partide politice. Aceste partide politice sunt de doua feluri: partide parlamentare si partide neparlamentare. Cele mai cunoscute partidele parlamentare existente in momentul de fata sunt: Partidul Social Democrat (PSD), Partidul Romania Mare (PRM), Partidul Democrat-Liberal (PD-L), Uniunea Democrata Maghiara din Romania (UDMR), Partidul National Liberal (PNL), Partidul Conservator (PC) iar cele neparlamentare: Partidul National Taranesc Crestin Democrat (PNŢCD), Partidul Noua Generatie - Crestin Democrat Ecologist (PNG-CDE), Partidul National Democrat Crestin (PNDC).
Partidele politice au un rol important in organizarea si conducerea vietii social-politice. Functiile partidelor sunt mijlocul prin care acestea isi exercita rolul lor major in sistemul politic. Acestea sunt: functia politica, functia de organizare si conducere a activitatii partidului, functia teoretico-ideologica si functia civica.
Legea partidelor politice si strategii politce
Partidele politice trebuie sa aiba o doctrina, adica un set de valori si de principii, si strategii politice prin care sa puna in practica aceste lucruri. Fara adoptarea unor strategii politice, partidele nu pot evolua si nu pot ajunge la conducere.
Nu trebuie sa uitam, de asemenea, ca exista si o lege a partidelor politice, Legea nr. 14/2003 publicata in Monitorul Oficial nr. 25 din 17 ianuarie 2003. Legea partidelor politice contine informatii despre membrii partidelor, organizarea, inregistrarea, asocierea, reorganizarea si incetarea activitatii partidelor.
Conform acestei legi, membrii partidelor politice pot fi numai cetatenii cu drept de vot, potrivit Constitutiei iar un cetatean roman nu poate face parte din doua sau mai multe partide politice in acelasi timp. Tot in legea partidelor politice este specificat faptul ca statutul si programul politic ale partidului trebuie sa fie prezentate in forma scrisa si aprobate de organele imputernicite prin statut.Guvernul
Guvernul este autoritatea publica a puterii executive, care functioneaza in baza votului de incredere acordat de Parlament si care asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice.
Numirea Guvernului se face de Presedintele Romaniei pe baza votului de incredere acordat Guvernului de Parlament.
Obiective
Guvernul are rolul de a asigura functionarea echilibrata si dezvoltarea sistemului national economic si social, precum si racordarea acestuia la sistemul economic mondial in conditiile promovarii intereselor nationale.
Guvernul se organizeaza si functioneaza in conformitate cu prevederile constitutionale, avand la baza Programul de guvernare acceptat de Parlament.
Organizare
Guvernul este alcatuit din primul-ministru si ministri. Primul-ministru conduce Guvernul si coordoneaza activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atributiilor legale care le revin.
Aparatul de lucru al Guvernului este alcătuit din aparatul de lucru al primului-ministru, Secretariatul General al Guvernului, departamente şi alte asemenea structuri organizatorice cu atribuţii specifice stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Procesul legislativ
Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe.
Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor. Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.
Hotărârile şi ordonanţele adoptate de Guvern se semnează de primul-ministru, se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare şi se publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistenţa hotărârii sau a ordonanţei. Hotărârile care au caracter militar se comunică numai instituţiilor interesate.
Sedintele Guvernului
Şedinţele Guvernului se convoacă şi sunt conduse de primul-ministru.
Guvernul se întruneşte săptămânal sau ori de câte ori este nevoie, pentru a dezbate problemele politicii interne şi externe sau aspecte de conducere generală a administraţiei publice.
În urma dezbaterilor din şedinţa de Guvern sunt adoptate acte normative.